Solidariedade Internacional e Agareso sementan o activismo no alumnado do IES Pedra da Aguia

Activistas colombianas no IES Pedra da Aguia con Agareso

Que necesarias son estas accións que están desenvolvendo Solidariedade Internacional de Galicia (organización que lidera o proxecto), a ONG de xornalistas Agareso e ACPP, nos centros de ensino da bisbarra. Se o ano pasado a entidade desenvolveu varias accións no CPI Xosé Pichel de Coristanco, este ano, o centro que estiveron atentos á anotarse ao proxecto “Activistas polo mundo que queremos” foi o IES Pedra da Aguia da Ponte do Porto.

Este martes completouse o proxecto coa visita ao Centro de Sara e Yorya, dúas activistas colombianas da fundación “Forjando Futuros” que desenvolven as súas actividades en diferentes comunas da cidade de Medellín.

O alumnado de 3º da ESO, que traballou ao longo do curso neste proxecto, escoitou atentamente as explicacións dadas por ambos os activistas e participou nas propostas lúdicas que propuxeron.

A visita comezou cunha pregunta ao alumnado que lles pillou por sorpresa: “A que sabe, a que cheira e que se escoita no lugar onde vives?”. A continuación, púxolles un audio que reproducía sons das rúas de Medellín: música, bucinas, discusións, golpes. Era un xeito sutil de transmitirlles a razón do seu activismo, o intento de transformar o ruído dunha sociedade en convivencia pacífica.

A tarefa non é doada nun país con moitas necesidades e que se enfronta a numerosos problemas estruturais. Aínda que a maioría da poboación é afrodescendiente ou indíxena, os niveis de racismo son moi altos, así como a pobreza. Neste contexto, é moi difícil traballar con adolescentes que nin sequera almorzaron ou con colectivos vulnerables aos que lles arrebataron terras e vidas.

Sería moi doado, explicaron, falar de guerrillas, crime organizado, bandas de rúa, paramilitares, etc., pero é necesario abrir unha fiestra á esperanza e falar de paz en plural. É o traballo que pretende impulsar o novo goberno de Gustavo Petro.

Do activismo colombiano, ao porteño

Aos alumnos, sentados en círculo, pedíuselles que escribisen nun minilibro feito cun papel o que lles enfadaba e por que alzaban a voz. As respostas foron variadas, aínda que predominaron as que denunciaban a inxustiza, o racismo, o uso da violencia e o maltrato animal. Todos eles exporanse baixo uns paneis elaborados por eles na clase de Plástica nos que baixo os títulos de “romper barreiras” e “unir cores” aparecen os perfís entrelazados de cada un deles.

A sesión rematou cunha serie de preguntas formuladas por un alumno representante dos dous grupos de 3º da ESO. Non lles foi doado responder a preguntas sobre a existencia de “fillos da guerra” (hoxe 1 de cada 10 nenos é recrutado pola forza pola guerrilla, e os que conseguen fuxir son sometidos a duros tratos de reinserción social), a estigmatización de ser colombianos (ambos os activistas tiveron que abrir a equipaxe ao chegar a España) ou os obstáculos que atopan para desenvolver o seu traballo. Iso si, a visita non os deixou indiferentes, a pesar de vivir nunha sociedade sen tantos problemas como a colombiana.

Mural activista feito no IES pedra da Aguia

Tanto Eloi, coordinador do proxecto e membro de Solidariedade Internacional, como Jacobo, da Asemblea de Cooperación Pola Paz e encargado de traer a estes dous activistas, mostráronse moi satisfeitos coa experiencia co alumnado camariñán.

A semente activista está botada

E aínda que o proxecto como tal rematou coa parada de hoxe, o activismo do alumnado de 3o da ESO continuará ata finais de curso, con varias actuacións, entre as que destaca a limpeza da praia de Camelle en maio con Mar de Fábula e o celebración do Festival Loco de novo en xuño para recadar fondos para ACNUR.

Máis novas