A campá máis antiga de Muros

Campa de Muros mais antiga da Costa da Morte
A campá da Igrexa da Virxer do Camiño de Muros é a máis antiga da Costa da Morte
A campá máis antiga de Muros

Santuario da Virxe do Camiño, Muros. Alí consérvase a campá máis antiga do concello. Un santuario este, de construción gótico mariñeiro dos séculos XIV-XV. Unha igrexa fermosa que presenta unha nave central rectangular dividido en catro tramos e por tres arcos apuntados que arrancan sobre semi-columnas que soportan unha cuberta de madeira, ábsida e sancristía de crucería e tellado a dúas augas con cuberta de tella. Na fachada presenta unha porta con arquivoltas de medio punto sobre columnas con xambas. Ten dous rosetóns oxivais, un cego na fachada e outro no testeiro. Adousadas ó muro meridional destacan os típicos canzorriños románicos. No penal norte atópase a espadana coa campá antes mencionada, a máis antiga pero que non é a primeira deste templo.

Igrexa d Virxe do Camino de Muros
O Santuario da Virxe do Camiño de Muros

Poderíase dicir que esta fermosa campá é gótica ó igual co seu templo, mais non o é. Digamos que é unha campá de transición, do gótico ó renacentismo. E por que de transición?

Para empezar, unha campá gótica é aquela cunhas inscricións redactada con letras góticas; tanto en maiúscula como minúscula, e que a lingua utilizada sexa unha lingua latina; na maioría dos casos emprégase o latín aínda que hai casos, segundo o antropólogo e campaneiro valenciano Dr. Francesc Llop i Bayo, na súa terra hainas en catalán xunto co latín ou en Castela o uso do castelán. Todo esto como expresión cultural e reflexo dunha época que cronoloxicamente falando comprendería os séculos XIV-XV e algunhas campás que non superen o século XVI, como é o caso. Esta en concreto é do ano 1578.

Na maioría dos casos, as campás góticas non están datadas, polo que se soe usar unha datación por estimación ou aproximación. Ademais, nun alto porcentaxe, descoñecemos o autor da fundición. Así pois, serían catro características básicas para denominalas góticas: Letra gótica, lingua latina, falla de datación e fundidor anónimo.

A campá muradá conta con dous destes catro parámetros, fundidor anónimo e o uso da lingua en latín. En canto ó uso da súas inscricións, ten invocacións relixiosas propias dos séculos medievais e que presenta no seu terzo a seguinte inscrición: “IHS VOX MEA CVMTORVM SIT TEROR DEMONIOR·VM”, (Sexa a miña voz co seu estrondo o terror dos demos). Esta inscrición ten moito de sortilexio e de exorcismo, un texto clásico da época que formaría parte das campás góticas e que serían para afastar o mal.

No medio-pé da campá ollamos outro texto medieval que corresponde co texto da tumba de Santa Águeda en Catania (Sicilia),  e que é, nos primeiros séculos medievais, un texto de protección. “MENTEN SANTAN ESPONTAEAN ONOREN DEI PATRI ET LIBERACINOEM”. (Cunha mente piadosa e espontánea, honra a Deus e liberación á patria). Como se pode observar, os dous textos están escritos en latín e cuns cantos errores.

Ata o século XVI, Santa Águeda é considerada a defensora contra os incendios, os raios, volcáns e as pestes. Logo sería San Miguel o protector durante un par de séculos e sobre todo, a partir do século XVIII, Santa Bárbara.

Polo tanto, nun primeiro momento diríamos que a campá do Santuario da Virxe do Camiño de Muros é gótica pero... non. E por que non? Pois pola súa escritura, unha inscrición renacentista, nada que ver co gótico, senón humanista. A letra é totalmente moderna no seu momento, sendo a última novidade en escritura. 

Trátase logo dunha campá de gran calidade en canto a súa forma das letras. Unhas fermosas letras maiúsculas humanísticas, ou sexa renacentistas. En conclusión, podemos dicir que esta campá está na transición do gótico ao renacentista. Renacentista polo escritura e medieval polos textos.

Pasamos a describila campá que conta cunhas medidas estimadas de pouco máis de 50 cm de diámetro e uns 75 kg de peso.  Ten un xugo de madeira en moi malas condicións e tócase a man mediante unha corda. No “Terzo” (T) ten dous cordóns, continuando coa inscrición: “ᵼ IHS VOX MEA CVMTORVM SIT TEROR DEMONIOR·VM” e pechando esta inscrición con dous cordóns máis. No “Medio” sitúase unha cruz con pedestal de cinco chanzos feita a base de selos decorada cunha estrela no interior de cada selo. Os brazos teñen remate de forma trebolada ou recrucetada e ademais, ten tres cravos; un en cada brazo (patibulum) e outro no pao (estipite). Polo medio da estipites pasan tres cordóns moi finos. No “Medio pé” (MP) ten dous cordóns e a inscrición: “⁕MENTEN SANTAN ESPONTAEAN  ONOREN DEI PATRI ET LIBERACINOEM · AÑO DE MDLXXVIII ANOS”. Pecha a decoración con tres cordóns.

Inscrición no “Terzo” da campá do Santuario da Virxe do Camiño de Muros
Inscrición no “Terzo” da campá do Santuario da Virxe do Camiño de Muros

Nota: A letra O ten unha cruz no seu interior e algunhas letras como A ou a T teñen puntos o seu redor. No primeiro texto comeza a partir dunha cruz e no segundo remata cunha estrela, un sino de separación entre palabras ou entre frases. Por outra parte, o conxunto, campá e xugo, son tan importantes tanto no seu contexto histórico como o seu valor patrimonial, que debería ser protexida coa incorporación dunha ficha aparte como Ben Moble de Interese Cultural ao catálogo do conxunto do Barrio do Santuario da Virxe do Camiño; xa que este conxunto está declarado BIC, ademais, o seu xugo debe de ser restaurado na medida do posible, substituíndo as pezas deterioradas por outras de similar forma e función.

  • Xosé Troiano Carril. Investigador camariñán e divulgador da historia e do patrimonio galego.

Outras novas

Comentarios