Que foi do chapapote do Prestige?

Aínda a día de hoxe, 20 anos despois, hai días que o mar de fondo deixa á vista galletas do Prestige nos nosos areais. Pero que foi de todo o fuel recollido pola Marea Blanca?
Estas semanas estamos analizando a xestión política da maior catástrofe ambiental de toda España, e hoxe é ADEGA á que pon enriba da mesa, con cifras, as consecuencias ecolóxicas do Prestige, como xa fixera hai 10 anos Lorena Martínez Canosa en QPC.
Se ben ADEGA recoñece que en apenas 5 anos a produtividade biolóxica case recuperou os níveis previos, cómpre recordar as cifras de animais mortos das que se teñen constancia:
- 125.000-300.000 aves.
- 337-841 tartarugas.
- 33-84 cetáceos.
- 11-28 lobos mariños.
- 18-46 lontras.
ADEGA lembra ademais que as poboacións galegas dalgunhas aves peláxicas como o arao dos cons, non se recuperaron e actualmente considéranse extintas.
O fuel impactou en un Parque Nacional, un Parque Natural, 20 LICs (lugares de iterese comunitario), e 6 ZEPAs (zonas de especial protección de aves), afectando a 20 hábitats terrestres protexidos pola Directiva de Hábitats.
Que foi das toneladas recollidas
Foron 90.000 as toneladas de fuel mesturado con algas, area, auga mariña, plásticos (arredor do 10%)… recollidos polos milleiros de mariñeiros e voluntari@s de todo o mundo durante aqueles meses. Pero a realidade, e como reflexiona Adega, é que “o tratamento dos refugallos do Prestige é un asunto escuro e sen resolver”, con informacións contradutorias.
A entidade fai un unha viaxe ano ano polas plantas onde se almacenou o fuel.
Unhas 60.000 foron armacenadas nas instalacións de SOGARISA (Ferrovial) nas Somozas, das que “unhas 10.000 toneladas fican aínda sen tratamento”. Outras 20.000 toneladas foron almacenadas en Cerdeda e outras 10.000 "en diferentes puntos". O seu tratamento puido ter costado máis 22 millóns de euros.
Ata 2006 non se comezou o tratamento das primeiras 20.000 t armacenadas en Cerceda mediante unha planta móbil.
En 2007 a Xunta anunciou que o tratamento doutras 60.000 t en SOGARISA comezaría en xullo dese ano e apontaba como razóns do retraso "causas políticas e administrativas".
En abril de 2008 publicitouse que SOGARISA procesou outras 30.000 das 60.000 t restantes nas balsas. Agardaban rematar o proceso a principios de 2009, pero as informacións de que a planta de Sogarisa tiña capacidade para procesar unhas 20 t ao día sinalaban que ata 2015 non estaría tratado todo o residuo almacenado.
Xa en 2009 Adega denunciaba que aínda faltaban por tratar outras 10.000 t de refugallos do Prestige almacenadas nas Somozas, unha cifra que non se tocou ata 2011, por “falta de fondos”.
Ata o día de hoxe, 2022, pois as10.000 t de refugallos daquela catástrofe que fican armacenadas en balsas por SOGARISA, nas Somozas, agardando a que o Estado e a Xunta se poñan de acordo para investir os aproximadamente 3 milóns de € que custaría o proceso.
Falamos de 10-15 anos de tratamento cando “a daquela vixente Lei 22/2011 de residuos e solos contaminados obrigaba a tratar estes refugallos nun prazo máximo de 6 meses…”
De calquera xeito, as cifras de Sogarisa sinalan que se incineraron 956 toneladas de plásticos e 482 de fuel, isto é, un 10,2% e un 7,5% respeitivamente, do almacenado. “Onde foron logo o resto dos plásticos e do fuel?”, pregúntanse ADEGA.
Culpables
A entidade lamenta ademais a falta de culpables políticos tralo xuízo. Pero ademais, faltan solución legais para evitar unha situación coma esta.

Artigos relacionados
- José Luís Louzán: Que vinte anos son nada….
- Lorena Martínez Canosa: As cifras do Prestige.
Novas do Prestige
- A investigación universitaria e a sociedade civil analizan as consecuencias do Prestige en Muxía.
- Camariñas homenaxeará ás persoas voluntarias ddo ‘Prestige’ que se aloxaron no Concello.
- José Luís Louzán: Que vinte anos son nada….
- Gonzo: “A política de desinformación do goberno co Prestige está moi de actualidade”.
- “O Prestige foi o momento propicio para acabar coa nosa identidade, coa nosa forma de vida no mar”.
- Mulleres tecendo memoria: Nunca máis chapapote patriarcal.
Seguemento do Xuízo do Prestige, por José Luís Louzán
- Decembro: 2013: Nunca Máis, e a Xunta, recurrirán a sentenza do Prestige:
- 13-11-13: Nin un só culpable pola catástrofe do Prestige.
- 27-03-13: O xuízo do Prestige desvela o catastrófico balance forense.
- 11-01-13: A rescatadora do Prestige culpa a Fernández de Mesa de alonxar o barco.
- 28-11-12: O ex Director da Marina Mercante só respostou ás preguntas da súa defensa aludindo “trato inadecuado”.
- 27-11-12: Xuízo Prestige: López-Sors culpa a empresa de rescate do destino final do “Prestige”.
- 23-11-12: López-Sors: “A min me parecía mellor que o barco se afundise o máis lonxe da costa”.
- 21-11-12O xefe de máquinas do Prestige coincide na teoría da “onda xigante” ante as protestas de Nunca Máis.
- 20-11-12: Mangouras: “Sen as decisións das autoridades españolas a contaminación non tería chegado ao Cantábrico”.
- 20-11-12: Mangouras no Xuízo Prestige: “O rumbo que nos deron era erróneo”.
- 15-11-12: Mangouras considera que o mercante debeu ser levado á “ensenada de Corcubión” para trasegar alí a carga.
- 15-11-12: O Xuízo Prestige ao minuto: Mangouras asegura que había que fondealo barco.
- 13-11-12: Magouras: “Leváronnos nun féretro flotante a afogar”.
- 13-11-12: Mangouras declarando 10 anos despois.
- 19-10-12: Entrevista a Pedro Trepat Silva, avogado da Plataforma Nunca máis no Xuízo pola traxedia do “Prestige”.
- 18-10-12: Xuízo do Prestige, Día 2.
- 17-10-12: Xuizo do Prestige, Día 1: Os acusados.
- 16-02-12: QPC fará un seguemento especial do Xuizo do Prestige.