Santos catacumbais na Arquidiocese de Santiago: San Vitorio, mártir
A finais do século XVIII, o arcediago de Santa Tasia, o cardeal Francisco Xavier Celada, que máis tarde outorgaría á igrexa capital do seu territorio o corpo do mártir San Campio, atopábase na Cidade Eterna como un membro máis da curia romana. Froito das súas influencias, e con motivo da estreita relación co Cabido Metropolitano de Santiago, onde ostentaba unha prebenda, obtivo para a Basílica Xacobea o corpo de San Vitorio, un suposto mártir extraído das catacumbas, solicitado ao papa Pío VI. Deste xeito, nunha carta enviada aos capitulares composteláns con data do 9 de agosto de 1789, en especial ao cóengo Bernardino de Prado e Ulloa, o sobriño do Cardeal Celada, don Francisco Xavier Gonzalvo, expresaba os sentimentos deste obsequio tan particular: “Habiendo mi tío, el Cardenal de Celada, queriendo manifestar a los Cabildos de España, de donde tiene el honor de ser individuo, la mucha estimación que le merecen, resolvió días ha, dar una prueba nada equívoca de este aprecio a tan ilustres comunidades, remitiéndoles un cuerpo de un Santo, que la bondad del Santo Padre tuvo a bien darle para el insinuado efecto, y a su consecuencia ha tocado para esta Santa Iglesia Apostólica el de San Victorio mártir (…)”.
O 9 de maio de 1789 era rexistrado na Coruña o desembarco do buque “Purísima Concepción”, conducido polo capitán Xoán Pereda Velasco; na caixa nº 3, construída de táboas de pino, viña unha urna de vidro feita de ébano cos restos do Santo e, por riba desta, a documentación acreditativa. Para recoller as reliquias estaba presente Vicente Fernández de la Reguera, pertencente a unha familia herculina dedicada ao comercio, cuxo establecemento tiña o nome de “viúva de Reguera e irmán”. Logo de baixar as reliquias do barco, o mozo de ribeira Antonio Martínez, movido da curiosidade, e para efectuar o rexistro do contido, abriu unha táboa da caixa-envoltorio, rachando sen querer a “auténtica”. Sen outro clérigo presente, de la Reguera levou os restos ao seu fogar, onde foron colocados baixo chave nun cuarto e cunha lámpada votiva de aceite, á vista da veciñanza congregada ante tal feito. No cabido do 5 de xuño de 1789, os capitulares recibiron a noticia da chegada, ordenando que se pasase a recoller o corpo e que se depositase, unha vez en Compostela, na capela de San Roque, coa finalidade de facer alí o recoñecemento. Esta última medida foi acordada o 26 de xuño.
O corpo foi traído nunha padiola baixo a vixilancia de varios clérigos e, chegado a Santiago, púxose no dormitorio do cóengo don André de Bustamante, administrador do Hospital de San Roque. Como as dilixencias sobre o traslado non se practicaran correctamente, o arcebispo Malvar e Pinto ordenou que se chamasen a persoas implicadas para que xuramentasen que non retiraran ningún fragmento para a súa devoción persoal, ou aínda peor, que introducisen calquera elemento alleo. Vendo que o corpo santo non recibira modificación algunha, procedeuse a outra inspección máis: a dos facultativos e a do propio arcebispo, acontecemento que tivo lugar o 7 de agosto pola tarde. Como se desprenderan varios fragmentos, despois de visualizar o corpo do mártir, don Sebastián Malvar distribuíu entre os asistentes certos osiños para aumentar a devoción ao Santo. Despois do recoñecemento, os médicos Antonio Reguera, médico do Cabido, Antonio Sanmartín, médico do Hospital Real, e Marcos Martín, cirurxián da mesma institución, pasaron ás 5 da tarde a examinar os ósos. O memorial redactado especifica que a caixa de cristal con marcos de ébano e remates dourados tiña dúas partes: na inferior estaban os ósos maiores, coa cabeza enteira, a excepción dun dente incisivo da mandíbula superior, e na queixada inferior dous incisivos e unha moa do lado dereito; atopábanse as vértebras, costelas, cúbitos, radios, peronés, falanxes... No segundo corpo da caixa atopábase un pomo de vidro cos osiños e restos sen importancia. Os médicos concluíron que gardaba a debida proporción correspondente a un esqueleto humano.
Co informe favorable sobre a mesa, o arcebispo Malvar promulgou un auto o 9 de agosto invitando aos fieis a coñecer os restos certificados, e a acudir a este Santo como intercesor. Despois dunha solemne procesión de acción de grazas, o corpo foi colocado na capela das reliquias da Catedral o 16 de agosto. Sen embargo, nunca se lle fabricou unha imaxe de cera para conter os ósos, a semellanza doutros Santos catacumbais. Actualmente, o corpo de san Vitorio atópase na capela da Oficina do Peregrino, na Rúa Carretas.
Outros artigos de Luís Bermúdez sobre patrimonio eclesiástico
- Un crime de novela acontecido en 1895 nunha parroquia de Carballo
- Noventa e cinco anos da imaxe da Virxe Milagrosa en Entrecruces
- Unha nova aldea para unha gran igrexa: a construción dunhas vivendas públicas no entorno da parroquial de Rus en 1789
- Os párrocos de Santa María de Traba e San Martiño de Oca, en Coristanco, dende finais do século XVI
- Un libro de rendas e esmolas da parroquia de Santa Baia de Castro, en Coristanco, do ano 1711
- Un documento inédito redactado en Rus en 1796: o testamento da esposa do artista Ignacio Tiburcio Freire
- Ritos e liturxia popular nos santuarios da zona de Bergantiños
- Santos catacumbais na Arquidiocese de Santiago: San Calisto, mártir
- O incendio do retablo de Noicela en 1906
- A reliquia de Santo Outelo de Goiáns
- Narciso Coello de Portugal (1864-1945), crego de Bértoa
- Unha imaxe peculiar e valiosa: a Virxe de Guadalupe de Oza
- Os párrocos de Bergantiños na visita pastoral de 1817
- A contratación da campá maior de Rus, en Carballo, en 1791
- A cruz parroquial de Verdes, en Coristanco: unha das pezas de prata de máis antigüidade na zona de Bergantiños
- As constitucións de 1771 da confraría de Santa María de Ferreira
- Analizando polo miúdo a custodia de San Pedro de Valenza, en Coristanco
- Setenta anos da chegada de don Cipriano Reiriz de Dios (1902-1983) a Valenza, Coristanco: o crego que fixo progresar o rural.
- A igrexa de Santa Baia de Castro, en Coristanco, a través da visita pastoral de 1817
- A igrexa de Santa Baia de Castro, en Coristanco, a través das visitas pastorais dos séculos XVII e XVIII
- Milagres da Virxe de Pastoriza nas comarcas de Bergantiños e Soneira
- Santos e marcos: a discusión entre san Xián e santa Baia polo lugar de Lume da Cova
- A pirotecnia e as festas de Bergantiños no pasado
- A supresión e anexión das parroquias de San Xusto e Verdes
- Os toques das campás en Bergantiños e o contrato das campás de Oza, Xaviña e Lemaio
- As capelanías existentes en Bergantiños a mediados do século XVIII
- O preito de Santa Minia de Seavia (1870)
- Algunhas sepulturas históricas nas igrexas da zona de Bergantiños
- Don Nicolás Varela Díaz: un fillo ilustre da comarca de Bergantiños
- A devoción a san Antonio de Padua na parroquia de Agualada
- A Virxe da Saleta de Silván: avogosa e protectora das patacas de Coristanco
- A capela das Salgueiras, en Coristanco: de ermida particular a templo veciñal
- A devoción a san Roque na comarca de Bergantiños